Friday, January 22, 2010

KUIH PENERAM


500gm Gula Merah
300gm Gula Pasir
1kg Tepung Beras cap gajah
2helai Daun Pandan
Minyak masak untuk menggoreng

Cara-cara

1. Masak air(Paras air sama banyak dengan gula),gula merah,gula putih dan daun pandan hingga mendidih dan pekat sedikit.

2. tuangkan air gula yang mendidih tadi ke dalam mangkuk yang berisi tepung beras.tuang sedikit demi sedikit sambil dikacau-kacau. (Tuang ketika air masih panas supaya tepung beras tadi masak).

3.Gaul sebati dan peram selama 1 hari.Dlm tempoh 4ke5 jam adunan akan mengeras sedikit tambahkan 1/2@1 cawan air gula yang panas, kemudian uli sehingga lembut.

4.Panaskan minyak di dalam kuali, dengan api perlahan,sementara itu,Ambil adunan sebesar guli di leperkan,buatkan lubang ditengah gunakan lidi atau chopstik. goreng hingga kuih tadi timbul dan bewarna kecoklatan. (goreng hingga siap)

Sedia untuk dihidang. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan bahasa indah jika ingin meninggalkan sebarang komen, pihak ADMIN tidak bertanggungjawab atas segala salah laku atau ucapan yg boleh menggugat keharmonian hidup bermasyarakat di Malaysia atau mengaibkan mana-mana pihak. Andalah yg akan bertanggungjawab atas komen anda. HARAP MAKLUM.